Menu Sluiten

R-Box electronica part 1

Zoals reeds eerder gemeld is het de bedoeling dat we alle elektronica zelf gaan ontwikkelen. ECU, displaycontrollers, powercontrollers, ignition/coil drivers,….
Om de ontwikkelingskosten te drukken proberen we zoveel mogelijk concepten uit te testen met evaluatie kits en testplatforms (sample bords).



De bedoeling is zoveel mogelijk te simuleren en software te schrijven op deze testplatformen zodat we hopelijk onze proto’s zonder al te veel patches kunnen gebruiken voor real live testen in de auto.
Ik ben eerst begonnen met de display controller met als enige doel te kunnen schrijven naar de TFT wat vrij snel voor mekaar was. Momenteel ben ik de laatste hand aan het leggen aan het schema en kan er kortelings begonnen worden aan de lay-out. De TFT controller heeft 2 aparte CAN bussen, 1 wordt gebruikt om te communiceren met de ECU (doorsluizen van alle motordata) en de andere CAN bus wordt gebruikt voor de user interface (oa capacitive touch keypad, pedaalswitch voor chrono,…)
Op de TFT controller zit ook een GPS ,GSM en wifi module zodat we enerzijds allerhande berichten van het team onmiddellijk op onze displays kunnen tonen en anderzijds kunnen onze positie,tussentijden,motoralarmen,… automatisch naar het team verstuurd worden via sms.
De wifi wordt gebruikt om tijdens de service met een pc te communiceren om verzamelde data te transporteren en/of wijzigingen te doen in de set-up parameters van de ECU. Dit om te vermijden dat er iemand tijdens de service over kabels struikelt of ergens met een pc in de regen moet gaan staan.
Verder hebben we aan de bovenkant van de TFT nog 16 RGB ledjes gezet die onafhankelijk in alle kleuren kunnen worden aangestuurd voor bv shiftlight , alarmen,….
De backlight van de TFT wordt gestuurd door een lichtsensor die continu het omgevingslicht meet.

Bord 1 is de TFT controller die we als eerste gaan maken omdat die ook zeer nuttig kan zijn om de rest te debuggen.

Bord 2 is de coil/ignition driver. Het testplatform heeft ondertussen een zeer lange duurtest ondergaan tegen een gesimuleerd toerental van 12000 rpm en is bulletproof gebleken. Zonder verder in details te treden enkele features van onze custom driver :
programmable H en L current (pe2ak and hold) die in enkele microseconden kan switchen van mode. Het is een current mode regelloop dwz dat de ingestelde stromen constant blijven onafhankelijk van de batterijspanning of de impedantie van de coils. Undervoltage lock out beneden de 5V.De driver kan 10A leveren en is 100% kortsluitvast. Ook dit bord is klaar om naar lay-out te gaan.

Bord 3 gaat de ECU zelf zijn. Ook al liggen de meeste features vast, een volledige update zal later gepost worden. Net zoals de TFT controller is het hart van de ECU een Smartfusion cSoC (FPGA + Cortex M3 + Analog Computing Engine). De ECU zal buiten het managen van de motor ook nog de actuator van de versnellingsbak aansturen over een aparte CAN bus.

Bord 4 gaat het sensorbord worden. Deze unit zal vooral temperaturen (TC’s,NTC’s,PT100’s) en drukken meten en die omzetten naar CAN messages die dan vervolgens naar de ECU worden gestuurd.

Bord 5 gaat een intelligente powerswitchbox worden om allerhande devices te switchen en/of te regelen zoals licht, pompen, fans,… ook wederom over een CAN bus. Hierdoor sparen we veel draad uit en hebben we geen zekeringen nodig op verbruikerniveau. Alle stromen worden continu bewaakt en er kunnen software matig thresholds worden gezet om zaken uit te schakelen, alarmen te genereren,… Bijkomend voordeel is dat bv versleten lagers van een pomp vroegtijdig kunnen worden gedetecteerd en preventief kunnen vervangen worden alvorens het part het begeeft. Al deze gegevens kunnen ook automatisch tijden het rijden naar het team worden gestuurd. Bv als de watertemperatuur een vooraf ingesteld soft-alarm overschrijd.
Verdere details en features worden later gepost. Waarschijnlijk gaan we ook een offline testopstelling maken met alle units wat de ontwikkeling van de software gaat vergemakkelijken . We gaan proberen hiervan later ook filmpjes te posten.
Let ook vooral even bij de foto’s op onze mascotte die ons met raad en daad bijstaat als we het even niet meer zien zitten
wordt vervolgd…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *