Omdat de veren over de schokbrekers zitten in onze achterophanging moeten we de originele schokbrekersteunen versterken. We hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om ze 7cm te verhogen zodat we een iets langere veerweg hebben.
Gelukkig hadden we in the UK nog een M3 “achterste kwartier” kunnen versieren wat heel handig is om een mal te maken voor de schokbrekerkokers. Zo hoeven we niet telkens in de koffer te duiken.
Geperst hout, wat papiertape en een vijl zijn de ideale ingredienten om een goed passend voorbeeld te maken. Om ons het leven moeilijk te maken hebben ze 25 jaar geleden bij BMW de linkse en rechtse steun verschillend gemaakt. Na wat pas- en meetwerk hebben we de stalen platen op maat gesneden.
We zijn vertrokken van 3mm staalplaat, misschien een beetje te dik maar op die halve kilo zal het ook niet aankomen. We hebben ook een beetje nagedacht over de service-ability en daarom hebben we bovenaan in de opstaande steunen 2 bussen gemaakt uit 42CrMo4 zodat dit zeker niet kan uitslijten. In de bus die tegen de binnenkant van het spatscherm zit hebben we M14 draad getapt zodat we enkel de custom bout moeten losdraaien om de schokbreker los te maken.
Kleine bemerking moest dit iemand inspireren, let wel op met het lassen van 42CrMo4 op staal, dit moet eerst voorverwarmd worden tot 200C en dan met speciaal toevoegmateriaal worden gelast. Doe je dit niet dan scheurt het bij het afkoelen.
Ondertussen zijn de 2 kokers vakundig door de Carl afgelast en liggen ze nu te wachten om in de auto gelast te worden.
ALs dit netjes op zijn plaats zit kunnen we verder met de rolkooi want veel van de achterste buizen komen terecht op die 2 kokers.
wordt vervolgd…