Menu Sluiten

Koeling versnellingsbak …

Onze zoektocht naar een geschikt plaatsje voor de oliekoeler van de versnellingsbak bleek aanvankelijk niet zo vlot te verlopen. Omdat we niet het risico wilden lopen de koeler doorboord te zien door stenen of andere projectielen die ongecontroleerd de onderzijde van de auto bekogelen, zaten we veel te veel richting achterwand van de zetel te denken.

Telkens botsten we op de reglementen inzake afscheiding koffer en cockpit omdat alle benzinetoestanden bij de R-Box BMW zich in de kofferruimte bevinden.

Gelukkig kwamen we vrij snel tot de vastelling dat er zich in de buurt van de achterzetel ook nog een horizontaal stuk bevindt. Na wat puzzelwerk leek het stuk achter de pilootstoel het best geschikt. Aan de onderkant hiervan hebben we onderdak gevonden voor de koeler en de pomp die veilig beschut zitten in ruimte waar normaal de originele benzinetank zich bevindt.

Voor de zekerheid hebben we nog een 4mm dikke alu plaat geplooid om rechstreekse aanvallen van onder te verijdelen.

Dit gaat natuurlijk een beetje ten koste van de koel efficientie maar we blazen er genoeg geforceerde lucht over door langs de bovenzijde een electrische fan te monteren. Hierdoor wordt tegelijkertijd ook de lucht ververst in de cockpit.

Deze opstelling moet voldoende zijn om de olietemperatuur rond de 90°C te houden zelfs op heel lange proeven. Om de olie continu rond te pompen vertrouwen we op een Mocal electrische tandwiel die door een temperatuursensor wordt geregeld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *