Menu Sluiten

Warmtewisselaar steun

Wat aanvankelijk een snel te klaren klus moest zijn is in werkelijkheid uitgedraaid op een zeer tijdrovende bezigheid.
Allereerst vonden we geen goede plaats voor de wisselaar zelf. Onderaan de radiator ging net maar we zaten veel te dicht tegen de krukaspoelie. Bij de minste vervorming vooraan zouden we de krukas sensor kunnen raken en dat lijkt ons niet echt een bijzonder goed idee.



Ook verticaal langs de radiator leek het nergens echt goed te passen. Uiteindelijk vonden we een veilig plaatsje onder de airbox.

Tijd voor de ophangbeugel. Gezien de koeler toch wel wat weegt (en er komt nog water en olie bij) hebben we een vrij stugge verankering nodig.
Poging 1 : Laat ons het horizontale vlak van de chassisbalk gebruiken om 2 M10 persmoeren in te zetten. Helaas gaat onze perstang maar tot M6 en zijn we genoodzaakt een MacGyver tool te maken van bussen, moeren en een draadstang. In theorie moet dit perfect werken, en dat deed het ook voor de eerste moer. De 2de daarentegen kreeg op een bepaald moment de behoefte om te beginnen meedraaien. 3 uur en enkele vloeken later hadden we het onding er eindelijk terug uit. Dank zijn de hulp van Christiaan, die gelukkig linkshandig bleek te zijn en bijgevolg als enigste niet tegen de hand moest werken in dit geval.

Al snel werd duidelijk dat de 2 M10 bouten niet volstonden, het geheel kon veel teveel bewegen. Een bijkomende verankering tegen het binnenspatbord was de enige oplossing.
Gelukkig hebben onze Duitse vrienden van BMW daar destijds rekening mee gehouden, en om ons het leven moeilijk te maken, is er aan heel dat binnenspatbord geen rechte kant te bespeuren.

Gelukkig geven we niet zo snel op en na veel pas, snij en laswerk hebben we een beugel die past, zeer stabiel is, maar estetisch een overjaarse draak overtreft.
We besluiten deze dan maar verder als pasmodel te gebruiken om deel 2 van de beugel te definieren.

De warmtewisselaar bestaat uit allemaal kleine kanaaltjes die water brengen tot aan de oliekanalen. We willen absoluut niet het risico lopen dat er ergens scheurtjes in de kanalen komen door vibraties en dat er zo water bij de olie komt met alle gevolgen vandien. Daarom hebben we de steun uit 2 delen gemaakt verbonden met 4 trillingsdempers. De reden om voor een water/olie koeler te kiezen ipv de gebruikelijke lucht/olie is 2 ledig. We vonden en traditionele koeler vooraan nogal fragiel, je moet hem vrij laag monteren om niet teveel in het vaarwater van de radiaotor te komen, een zone waar er nogal wat stenen en andere projectielen kunnen rondvliegen. Als 2de voordeel heb je natuurlijk een veel sneller opwarmen van de olie bij koudstart, eenmaal op bedrijfstemperatuur kan met met dit type koeler de olie ook netjes binnen het gewenste bereik houden.

Ondertussen is onze testbeugel nog lelijker geworden maar hij begint wel stilaan een definitieve vorm aan te nemen qua positie.

Laatste stap is nu alle gaten en ophangingspunten behouden en een nieuwe beugel maken die er tenminste iets beter uitziet.

Dit is het uiteindelijke resultaat, natuurlijk moet alles nog wel langs de poederlakker passeren.

3 keer hebben we dit kreng opnieuw gemaakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *