Menu Sluiten

Geen gaskabel maar een throttle actuator …

Gezien onze background hebben we er natuurlijk voor gekozen ons leven in handen van de electronica te leggen ipv te vertrouwen op een “old fashion” stalen kabel om het gaspedaal te bedienen.

Eerlijkheidshalve moeten we eigenlijk bekennen dat de oorsprong van deze keuze elders ligt. We zijn nogal lui van aard en om voetsgewijs een throttle blip uit te voeren bij elke downshift zag ik niet echt zitten. Vandaar de keuze om een drive by wire systeem te kiezen. Deze keer een kant en klaar systeem van DTA, enerzijds gezien de tijdsdruk maar zeker ook omwille van het feit dat dit heel uitgebreid getest moet worden. Een falend systeem kan wel eens heel nare gevolgen hebben en dat willen we natuurlijk vermijden.

Het enige wat we wel gewijzigd hebben zijn de sensoren. We blijven bij onze vertrouwde P+G (Penny and Giles) sensoren maar we hebben hier wat signaalconditionering moeten toevoegen om de pedaal sensor te mappen op de gebruikelijke Bosch pedaal sensoren.
In theorie kon dat vermeden worden door een custom calibratie maar hiervoor rekent men nogal een forse NRE (opstartkost) en we hebben maar enkele sensoren nodig. Daarom hebben we gekozen om een standaard sensor te gebruiken en zelf een klein printje te maken dat volledig in de connector wordt ingegoten.

We zijn momenteel bezig met de beugel te ontwerpen voor de actuator en ook een add-on voor de Tilton pedalbox is in ontwerp.

Van zodra het hele systeem klaar is volgen er natuurlijk foto’s …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *