Menu Sluiten

Kabels a gogo …

Om snel de motor te kunnen uithalen (niet dat we dat dagelijks wensen te doen) hebben we alle elektrische verbindingen gegroepeerd op een connector op het schutbord. Niet tegenstaande we een deugdelijk exemplaar kabelboom hadden waren er toch te veel wijzigingen om de bestaande aan te passen en hebben we maar besloten van 0 opnieuw te beginnen. Waar hebben we dat nog gehoord ?


Het mannelijke gedeelte hebben we al enkele maanden geleden gefabriceerd en vakkundig door de cockpit geleid. Omdat we nu stilaan leven in de brouwerij willen krijgen werd het hoog tijd deel 2 te gaan maken. Ondanks het feit dat we dezelfde 41 polige militaire Souriau gebruiken, zij het ditmaal een vrouwelijke versie bleken de soldeercupjes gekrompen te zijn van het liggen. Of zou het de ouderdom zijn die onze ogen beetje bij beetje aantast?

Na een avondje stoeien met draden, een soldeerbout, een loep en vooral veel licht was de connector voorzien van het nodige koper.
Omdat we de connector in epoxy ingieten moet natuurlijk alles zorgvuldig doorgemeten worden want eens ingegoten, …is het gedaan met iets te wijzigen.

Controleren daar hebben we natuurlijk onze teamchef voor nodig, die toevallig ook net die dag voorzien was van de nodige oog correctie tools. Gezien onze leeftijden nog al dicht bij elkaar liggen moeten we helaas toegeven dat ons aftakelings-proces begonnen is en er helemaal niks gekrompen is aan connector zijde.

Gewapend met multimeter, bril, vergrootglas en een extra lamp hebben we elke verbinding meermaals gecontroleerd en geverifieerd om te kijken of er geen sluitingen zaten met de naburige pinnetjes.
Vervolgens na wat goocheltrucs met tape, micafolie en een 20ml spuit van de apotheker hebben we kabelassembly vereeuwigd in de epoxy, althans het gedeelte waar de draden aan de connector zitten.

Na 2 dagen uitharden hebben we de controle procedure nog eens herhaald en nu kunnen we de kabelboom gaan monteren en afwerken.
Een cruciale stap om sensoren, coils, injectors,… te laten babbelen met de ECU.

Wordt vervolgd..

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.