Menu Sluiten

Uitlaat perikelen …

We durven haast niet meer zeggen hoeveel uren we ondertussen aan de uitlaat aan het knutselen geweest zijn. Telkens was er wel iets waar we ons niet mee konden verzoenen.
Of er hing iets te laag, of de montage was te omslachtig of te moeilijk. Dus genoeg redenen om heel het uitlaat systeem nog eens grondig te herbekijken.


Omdat de universele koppelingen of te groot of andere mankementen hadden hebben we maar ons eigen versie laten laser snijden uit een 8 mm dikke inox plaat. Dit met bijbehorende alu dichtingen.

Dat resulteerde wederom tot een berg laswerk, enerzijds aan de uitlaat zelf maar natuurlijk ook de mal moest danig aangepast worden. Omdat in ons systeem de pijpen volledig gescheiden blijven hebben we ook getracht de vorm een beetje gelijk te houden. Hiervoor hebben we ook een paar herkansingen nodig gehad.

Voor 1 keer hebben we eens niet overdreven met de binnenkanten super glad te maken. 2x dia 60mm moet voldoende zijn om de uitlaatgassen in een ijltempo naar buiten te werken. De onvolmaaktheden hier en daar aan de binnenkant hebben we wat geëgaliseerd en zodat er geen gas deeltjes kunnen struikelen maar het is verre van een spiegel.

We hebben ook nog een forse bescherming voorzien aan de onderkant van de cat’s zodat deze bestand zijn tegen uit de kluiten gewassen natuursteen uit de Ardennen.

Om de bodemplaat ter hoogte van de achterbank niet continu het vuur aan de schenen te leggen, hebben we de 2 cat’s voorzien van een in titaniumwol gebreide sjaal die netjes op zen plaats wordt gehouden door een gemetalliseerde versie van colson bandjes die ook nog eens weigeren te roesten.

Ik moet wel toegeven dat we bij de montage het even moeilijk hebben gekregen. Normaal gesproken zouden we omwille van onze autistische neigingen nooit iets scheef monteren, doch soms moet een mens zich even kunnen inleven in de situatie van de cat assembly en zich afvragen wat zou nu de beste dekkingshouding zijn wanneer je bekogeld wordt met stenen uit de natuur of zelfs met minderwaardig materiaal als beton. Als de voorkant van de assembly dan iets hoger hangt is het zeer moeilijk het geheel eronderuit te rijden maar zal elke impact resulteren in kracht voornamelijk naar boven gericht. Dus een veel betere overlevingskans voor de brave catjes die er waarschijnlijkheid alleen wat hoofdpijn aan gaan overhouden …

Voldoende reden dus om toch voor 1 keer iets scheef te hangen 🙂

ziehier het uiteindelijke resultaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *