Menu Sluiten

Blog

Een kruis over 2016 …

Helaas geen R-Box BMW in de 2de seizoens helft van 2016. Ondanks dat het er tot vorige week heel rooskleurig uitzag, moeten we nu met enorm veel pijn in het hart een zeer drastische beslissing nemen.

Ik heb even gewacht om dit nieuwsbericht te schrijven, want zonder twijfel waren er dingen in terecht gekomen die ik nu liever voor me zelf hou, gewoon omdat het ons toch niks bijbrengt.

Ik denk dat het niet zo moeilijk is om te begrijpen dat we na bijna 6 jaar extreem hard werken onmenselijk halsreikend uitkeken naar de eerste rally met onze auto, die toch stilaan wel een buitenbeentje begint te worden onder de steeds talrijker wordende E30 M3’s.

Ondanks de enorme teleurstelling, kunnen we er niet blijven bij stilstaan en zoals een bekende voetballer ooit zei “elk nadeel heb zen voordeel” …

Dus ondertussen zijn we al terug vol goede moed in actie geschoten en hebben we deze donkere wolken definitief verbannen naar een onbewoond eiland, heel ver hiervandaan.

Het zal ons zeker een paar maand extra kosten maar gelukkig hebben we ook veel dingen geleerd die we sowieso beter gaan doen en wat onze auto nog unieker gaat maken !

Wat is er mis gegaan …

Mijn nieuwe werkplaats …

Na jaren nadenken, ontwikkelen, testen, … kan ik amper wachten mijn toetsenbord in te ruilen voor het stuurwiel.

Het is alleszins een aangename omgeving geworden om in te vertoeven en ik ben er vrij gerust in dat we hier enorm veel fun mee gaan beleven.

“Let the beast go !!”

Wat niemand ooit nog durfde hopen …

Hoe meer we het interieur van de BMW aan het opbouwen waren, hoe meer we geneigd waren een alternatieve bestemming te zoeken voor onze helmenbak.

De ruimte om de helmen naar achter te steken werd alsmaar kleiner en kleiner. Vooral de combinatie kooi en hoofdbescherming van de Cobra zetels maken de toegang naar achter quasi onmogelijk.

Sommigen hadden zelfs geopperd de helmenbak te gebruiken als bloempot 🙂

Toch kunnen we jullie met vreugde melden, mits de juiste tactiek , blijkt het mogelijk beide helmen naar achter te krijgen.

We zullen nog wel veel moeten oefenen !

Klaar voor het gele boekje …

Men schrijve woensdag 27 april (voor de veligheid zetten we er maar 2016 bij)

Afspraak gemaakt voor een prive keuring.

2 technisch commissarissen (VAS + KACB) kwamen afgezakt naar Kasterlee om onze BMW onder de loep te nemen.

Gezien we , zoals gebruikelijk, alles vrij netjes hebben gebouwd en daarbij ook nog rekening hebben gehouden met de reglementen waren we er ook wel redelijk gerust in.

Een kleine 3 uur later was dan ook het gele boekje helemaal ingevuld en goedgekeurd.

Dus weeral een stapje dichterbij. Enkele foto’s.

Drama tijdens finale test PWRBox …

Euforie in den beginne, gevolgd door drama. Dit beschrijft perfect het ontwikkeltraject van de PWR-Boxen.

Na menige uren SW schrijven, debuggen waren we in een euforische “mood”. Het verliep allemaal net iets te vlot en alles werkte bijna feilloos vanaf de eerste tests.

Helaas was dit te mooi om waar te zijn. Tijdens debug hadden we steeds de voeding betrokken van een lab supply en alle loads uitvoerig getest met een elektronische load ipv met echte verbruikers.

Nieuwe pedaal- en TPS sensor …

We hadden al eens eerder in de clich gelegen met P+G wegens een chronisch gebrek aan flexibiliteit en vooral desinteresse voor kleine garnalen zoals wij.

Natuurlijk gaan ze er absoluut niet van wakker liggen maar we hebben alle P+G sensoren uit onze auto gedesigned ten voordele van Variohm, een fabrikant die we al eerder gebruikten voor de druksensoren.

Wat hebben we geleerd vandaag … ?

Ten eerste : schrijf altijd alles netjes op
Ten tweede : hou ook altijd alles bij wat je opschrijft
Ten derde : labels kunnen wonderen verrichten

Het is normaal niet van onze gewoonte bedrading niet te labelen laat staan het elektrisch schema niet te updaten. Desalniettemin zijn we er toch in geslaagd een mysterie te creëren bij het checken van alle bedrading.

Console krijgt update …

We kunnen de dingen die we 2 of meerdere keren opnieuw moeten maken nog amper tellen.

De console is daar ook weer een schoolvoorbeeldje van.

We hadden achteraf nog 2 extra knopjes nodig, 1 voor de instelling van het elektrisch bekrachtigt stuur, en een ander voor de settings van de launch control.

Omdat we er een beetje tegenop zagen de console hiervoor te veranderen hadden we gekozen om deze 2 draaiknoppen op de plastiek rond de stuurkolom te zetten.

Heel af en toe geven we het ook ridderlijk toe, dit was een dom dwaas idee. Eenmaal in de gordels is het onmogelijk aan de schakelaars te geraken zonder arm verlengings-operatie. Dus … inderdaad, console eruit, weer werk voor Nancy om een nieuwe sticker te maken, ook moesten we de Guy weer lastig vallen om het af te printen, en dan alles netjes terug inbouwen.

Al bij al zijn we wel blij dat we genoodzaakt waren dit opnieuw te doen. Het is veel beter zo !