De displaycontrollers zijn momenteel in productie bij GDM Electronics en ondertussen hebben we een eerste positiebepaling gedaan voor de units. Het zijn uiteindelijk 4 identieke controllers geworden waarvan enkel de bestukking afwijkt in functie van de toepassing. Telkens is er een extended temp 7 inch TFT panel gebruikt met touch.
Display 1 (pilootzijde) is bewust heel sober gehouden omdat we er van uit gaan dat je als piloot betere dingen te doen hebt dan op je dashbord te kijken. Hier vind je enkel een schermvullende grafische toerenteller met in de binnenkant de weergave van de geselecteerde versnelling.
Aan de bovenkant van de panel zitten 8 light guides, die het licht van 8 RGB leds kanaliseren. Deze leds worden gebruikt voor de shiftlight en ook om eventuele alarmen onder de aandacht te brengen.
Enkel in road modus geven we ook nog de snelheid weer om boetes op de verbindingsritten te vermijden.
Display 2 (midden in het dashboard) wordt gebruikt voor alle motordata, remdrukken en de rembalans. Deze data wordt grotendeels binnengenomen via de CAN bus van de ECU. De info is onderverdeeld in verschillend tabblads die je via de touch kan selecteren. Default wordt de vitale tab gedisplayed met water- en olietemperatuur, benzinedruk, olietemperatuur versnellingsbak en diff,… Wanneer iets buiten spec gaat wordt de desbetreffende tab geselecteerd, en wordt de achtergrond rood van de falende gauge, de RGB leds kunnen ook geprogrammeerd worden om elke fout extra in de verf te zetten.
Display 3 (navigator)
Dit is de meest uitgebreide van de 4. Voornamelijk trip/chrono informatie met vele extra features. Zo is er onderaan een messagebox waarin via een gsm module allerlei info via het team of de tijdenophalers kan binnenkomen. Om in real time overzicht te blijven houden van andere deelnemers zijn we ook nog een tablet applicatie aan het maken waar het “tijden team” aan de FF telkens de finisch tijd ingeeft van andere deelnemers die dan automatisch naar de msgbox van de navigatordisplay word gestuurd. Ook de volledige iternary van de rally kan ten alle tijden worden weergegeven en aangepast worden via de touch.
De chrono functie tijdens de kp wordt aan de start door de navigator geactiveerd met een voetschakelaar, en op het ogenblik dat er wielbeweging word gedetecteerd start de chrono en wordt automatisch de starttijd naar het team ge-sms’t.
Automatisch wordt de KP onderverdeeld in sectoren (via GPS data) en op basis van vorige doortochten of initieel door een berekend gemiddelde kan de navigator zien hoeveel sneller of trager we onderweg zijn.
Ahv deze data wordt ook een “predicted” finishtijd weergegeven. Ook de berekende resterende tijd word aangegeven wat erg handig kan zijn om te beslissen een stukgereden band te vervangen op de KP of verder te blijven rijden op de lekke band. Eenmaal aan de finish lijn gekomen klokt de navigator met dezelfde voetschakelaar de chrono en wordt de finishtijd wederom per sms naar het team gestuurd. Als gedurende de KP de snelheid langer dan 30s <5km/u is wordt er ook een sms verstuurd met de gps coordinaten, dit gebeurd ook automatisch als er motordata buiten spec gaat , bv temp wordt te hoog,….
Dit zijn maar een aantal features die we hebben geimplementeerd en het zou ons te ver leiden om alles in detail te beschrijven.
Display 4 staat net voor de schakelpook op de tunnelbak en wordt enkel gebruikt als userinterface. Hier kan men alle verbruikers aan en uitschakelen of instellen. Men kan hierop custom knopjes gaan weergeven die dan via de touch bediend worden. Als een button geactiveerd wordt stuurt de unit een CAN bericht naar de desbetreffende PWR box die dan het commando vertaalt naar een actie bv het opzetten van een mistlicht,… .
De PWR boxen zitten her en der over de auto en hebben 8 uitgangen van telkens 20A die naar believen parallel kunnen worden geschakeld. Om de connectors wat zindelijk te houden hebben we de max stroom per PWR box beperkt tot 100A. De stroom van elk kanaal wordt minutieus gemeten en gelogd en indien deze buiten bereik gaat wordt de stroom begrensd op een ingestelde waarde voor een ingestelde tijd. Blijft de stroom te hoog gedurende een lange tijd dan schakelt de verbruiker automatisch uit. Er zijn dus ook geen zekeringen meer nodig. De bewaking van de stroom is volledig in hardware gedaan en de aansturing van de MOSFET’s is redundant uitgevoerd en SEU protected.
We verwachten de eerste units binnen enkele weken en natuurlijk moet het dashboard nog verder afgewerkt worden met polyester en moet het geheel geflokt worden.
Wordt vervolgd…