Menu Sluiten

Verslag Sezoensrally 2019

Na de elektrische perikelen van de TAC rally waren we deze keer meer dan ooit vastberaden het einde van de rally te halen. We hadden de BMW dan ook nog een doorgedreven check up gegeven aangevuld met nog enkele updates die al langer op de planning stonden.

(Foto’s Wim Becker, Juha Bos)

Allereerst, met de batterijkabelbreuk nog vers in het geheugen, hebben we alle kabels die nog maar van ver leken op het gesneuveld exemplaar preventief vervangen. Niet alleen het type kabel is gewijzigd maar ook alle kabelogen zijn vervangen door een exemplaren met een 3-voudige krimp. In de categorie updates hebben we de software van de gaspedaal sensor nog wat aangepast zodat deze nu 100% compatibel is met een Bosch exemplaar. De throttle controller is nu eindelijk tevreden met een perfecte response als gevolg en vooral zonder de super vervelende safety errors die sporadisch de kop opstaken wegens een heel kleine mismatch tussen pedaal- en gasklep positie. De super lichte LFP batterij is ook nog verhuisd en vertoeft nu permanent in ons gezelschap op de achterbank achter de zetel van de navigator. Omdat we een vrij complex koelsysteem hebben was er natuurlijk geen enkele originele darm bruikbaar en hebben we aanvankelijk een resem standaard Samco siliconen bochten gebruikt met de nodige koppelstukken en bijbehorende slangenklemmen om zo tot een soort custom gevormde darmenset te komen. Door deze veelvuldige koppelingen had de BMW wel eens last van een lichte vorm van incontinentie, vooral na het afkoelen was er regelmatig wat koelwater verlies. Omdat TENA for BMW nog niet bestaat hebben we alle slangen in 3D gescanned en hiervan tekeningen gemaakt om alles op maat te laten maken. De nieuwe custom made siliconen darmen waren net klaar voor de Sezoens rally dus vanaf nu geen gênante momentjes meer want de BMW is terug volledig lekvrij.
So far de updates aan de auto.

Omdat het zowel voor de BMW als voor de piloot een eerste kennismaking ging zijn met de Limburgse maaskiezel en met de opgave in de TAC rally nog vers in het achterhoofd was de strategie bijzonder snel bepaald. Nultolerantie wat betreft risico’s nemen en zoveel mogelijk wedstrijdkilometers afmalen.
Vrijdagnacht had het nog gezapig geregend wat ideaal was voor het onverhard maar mede door de vrij frisse ochtendtemperatuur en her en der nog wat verdwaalde vochtige stroken – vooral tussen de bomen – leek het ons geen slecht idee om voor een veilige bandenkeuze te gaan. De supersoft banden vooraan en soft achteraan moesten ons voldoende grip geven om de ochtendlus aan te vangen.

KP1 Goolder verliep dan ook zonder enig probleem, weliswaar iets te voorzichtig maar we waren niet hier om onszelf te bewijzen. De BMW gedroeg zich voorbeeldig, de sfeer was uiterst relaxed en we waren ons aan’t amuseren vanaf de eerste meter.

Op Veldhoven hadden we een soortgelijke ervaring. Deze proef was wel iets technischer met hier en daar toch wel een paar tricky situaties maar we kwamen nooit in de verleiding om het tempo op te voeren ook al was er meer dan voldoende marge.

KP 3 De Hees was de volgende in de rij. Tijdens de verkenningen waren we niet echt gecharmeerd door deze KP, niet echt een superuitdagend tracé en vooral
het stukje onverhard naar de finish was eerder te catalogeren in de rubriek : kamelenweg.
Wat aanvankelijk een gemakkelijke proef leek bleek in de praktijk toch behoorlijk wat verrassingen in petto te hebben. Door de 3 passages was er al zodanig veel grind op de baan gegooid en waren de coupures dermate gewijzigd dat Isidoor continu de nota’s moest herschrijven tijdens de eerste ronde. Het leek bijna een ander parcours tov de verkenningen.
Buiten deze real time aanpassingen verliep ook deze KP zonder problemen.

De conclusie van lus 1 was dan ook positief. We zaten volledig op schema, de auto was in goede doen en wij konden genieten van de relaxte sfeer en vooral van de eerste stappen op het onverhard.
Dus wij met een goed gevoel richting service 1.
Een service die deze keer quasi stressloos verliep. Geen gedoe met alternatoren of riemen, gewoon de standaard checks die in een mum van tijd werden afgewerkt. De BMW was in topvorm, en nog steeds vol energie, toch wel geruststellend want we vreesden toch een beetje dat onze LFP batterij een coma momentje beleefd had in de TAC
Door de kabelbreuk is toen de batterij behoorlijk diep ontladen en bij dit type batterij kan dit een onomkeerbare chemische reactie veroorzaken (lees onherstelbare schade veroorzaken)
Gelukkig bleek onze energiebron er met de schrik vanaf gekomen te zijn.

We konden dus met een gerust hart richting Steenbergen vertrekken, de enige proef zonder onverhard. Hier hetzelfde scenario, ontspannen aan de finish en buiten hier en daar een schoonheidsfoutje een vlekkeloos parcours. Natuurlijk werkpunt nummer 1 : “te vroeg remmen” blijft een beetje de rode draad door al onze klassementsproeven. Ik blijf voorlopig volharden in de boosheid en veel te vroeg remmen maar omdat we geen risico’s wilden nemen konden we ons daar voorlopig wel mee verzoenen.

Op naar de laatste klassementsproef van ronde 1 Gerdingen. Al van bij het begin van de rally keek ik geweldig uit naar deze proef, die er voor ons al tijdens de verkenning een beetje uitsprong. Meteen ook de langste van de rally maar naar mijn mening ook veruit de mooiste.

Service 2 leek een herhaling te worden van de 1ste knutseltijd. Volledig relaxed bijgestaan door een steeds krachtiger worden zonnetje. Zowaar geen vuiltje aan de lucht.

Tot een 2 tal minuten voor vertrek een breuk aan de ophanging linksvoor werd vastgesteld.
Een donderslag bij heldere hemel. We hebben nog met zijn allen naar een creatieve oplossing gezocht maar al vlug werd duidelijk dat het onmogelijk was hiermee de wedstrijd uit te rijden, zelfs een MacGyver-fix zat er niet in.
Er zat niks anders op dan wederom de handdoek in de ring te werpen.

Er is maar 1 woord te bedenken om het gevoel te beschrijven, KL….
Maar we kunnen ons niks verwijten, de auto stond super strak aan de start, we waren heel goed voorbereid en we hebben ons strikt aan de tactiek gehouden en een verstandige wedstrijd gereden met het oog op zoveel mogelijk kilometers te doen. Toch heeft het niet mogen zijn.

Natuurlijk mogen we niet vergeten dat we nog steeds met een vrij nieuwe auto op pad zijn waar sowieso nog wat kinderziektes kunnen opduiken maar het zijn toch wel ongewone dingen die we nu de laatste tijd meemaken. Helaas kunnen we niks anders dan dit aanvaarden en moeten we hierdoor. Het is en blijft een feit, de R-Box BMW is nog steeds in groei en dat gaat soms gepaard met onverwachte groeipijnen.

Toch hopen we dat hij snel volwassen wordt.
Alle tot hiertoe gekende infecties werden zorgvuldig in het afweersysteem van de BMW geprogrammeerd en natuurlijk gaan we ook maximaal preventief vaccineren om eventuele nieuwe problemen in de GTC en de volgende rally’s te voorkomen.

Een nieuwe versie van het gesneuvelde onderdeel ligt momenteel al op de CNC machine en heeft een serieuze verstevigingskuur ondergaan. Het ALU7075 materiaal is vervangen door 25CrMo4 zodat we indien nodig ook de Safari rally aan ons programma kunnen toevoegen.

Samengevat :

Allereerst een dikke pluim voor de organisatie. Super leuke wedstrijd om te rijden helaas door sommigen onterecht bestempeld als te vermijden vanwege de maaskiezel. Wij vonden het in ieder geval zeker een toegevoegde waarde en als het aan mij ligt komt hij sowieso permanent op de R-Box kalender.

Toch is Bocholt editie 2019 niet noodzakelijk de rally die we lang willen onthouden maar dit is natuurlijk volledig te wijten aan onze opgave. We hebben echt nood aan wedstrijdkilometers om competitiever te worden want de grenzen van de auto zijn nog heel ver weg.
We houden niet echt van gokken dus de enige mogelijkheid die dan nog overblijft is veel rijden met steeds de juiste doelen in het achterhoofd. Dat vraagt tijd en daar waren we ons ook wel van bewust. Maar door deze 2de opgave op rij wordt het leerproces wel wat vertraagd wat momenteel eigenlijk onze grootste bekommernis is. Elk nadeel heb se voordeel, zei Johan Cruijff ooit; doordat we de breuk tijdig ontdekt hebben we geen bijkomende schade aan de auto veroorzaakt.

Hopelijk keert het tij in de 2de seizoenshelft en kunnen we toch nog belangrijke kilometers doen zodat we volgend seizoen iets competitiever uit de hoek kunnen komen.

CU at the GTC

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.